Dbaj o zdrowie - 4 przykazania

Dbaj o zdrowie - 4 przykazania

„Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, jak smakujesz, aż się zepsujesz” – słowa Kochanowskiego nie tracą na aktualności. Zazwyczaj zwracamy uwagę na swoje ciało dopiero wtedy, gdy zaczyna szwankować. To katastrofalne podejście. Przytaczając drugie znane powiedzenie, że „Mądry Polak po szkodzie”, uważam, iż kto mądry po szkodzie, ten tak naprawdę głupi. Szanować bogactwa należy wtedy, gdy się je posiada, a nie dopiero po ich utraceniu.


W tekście tym chciałbym podzielić się z tobą kilkoma radami, które są oparte na moim doświadczeniu. Dotyczą one tego, tak można w łatwy sposób dbać o zdrowie. I nie chodzi tu o skomplikowane metody, ale czynności i zwyczaje bez problemu mogące stać się codzienną rutyną. Bo właśnie o to w tym chodzi – dobry stan organizmu możesz zagwarantować tylko jego właściwym „użytkowaniem”. Pomyśl o swoim ciele jako o urządzeniu. To skomplikowany i precyzyjny mechanizm, który należy użytkować w odpowiedni sposób. Wtedy odpłaci ci bezawaryjną pracą.

Poniżej wypisałem kilka zwyczajów, które powinnaś wprowadzić do swojego życia, jeśli chcesz zadbać o zdrowie. Jak sama zobaczysz – to nic skomplikowanego.

1. Jedz rozsądnie. Dieta, dieta i jeszcze raz dieta. Jesteś tym, co jesz. Zastanów się więc, jakiego budulca dostarczasz swojemu organizmowi. Poza tym pamiętaj, że jedzenie to nie tylko źródło kalorii. To także tysiące innych składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania twojego ciała. Dlatego powinnaś zadbać o to, aby żywność pojawiająca się na twoim talerzu była wartościowa. Stosuj zróżnicowane menu, bogate w świeże, nieprzetworzone produkty, warzywa, owoce. Świetnym pomysłem jest też wprowadzenie do diety nasion (np. słonecznika) i orzechów – to prawdziwe „bomby”, jeśli chodzi o zawartość życiodajnych składników. Możesz je stosować jako przekąski, zastępując nimi niezdrowe chipsy. A co ze słodyczami? Tutaj też jest alternatywa. Chociażby suszone owoce.
Oczywiście zdrowa dieta nie oznacza umartwiania się. Nie głoduj. Masz być dobrze odżywiona, to jest podstawą zdrowia! Aby zachować dobrą linię i uniknąć chorób, nie musisz stosować drakońskich sposobów. Wystarczy, że zaczniesz się żywić racjonalnie, na co dzień. Zdrową dietę uczyń po prostu elementem swojego stylu życia. Szybko odkryjesz, iż takie jedzenie daje dużo więcej frajdy, niż ciężkie, wysokokaloryczne i ciężkostrawne produkty.
Jeżeli chodzi o komponowanie swojego menu, to poczytaj trochę o tym. Poza tym obserwuj reakcje organizmu i wsłuchuj się w jego potrzeby. Dobrze funkcjonujące ciało samo powie ci, na co ma ochotę i co pozwoli uzupełnić mu ewentualne braki w witaminach i mikroelementach.

2. Uprawiaj sport. Nic tak nie leczy jak ruch i nic tak nie zabija jak brak ruchu. Nasze ciało zostało stworzone do ruchu i po prostu wymaga przynajmniej minimalnej dawki fizycznej aktywności, aby pozostać sprawnym. Znajdź sobie jakąś ciekawą dyscyplinę sportu lub innej aktywności fizycznej. Nie skupiaj się na rywalizacji. Nie o to w tym chodzi – większość zawodowych sportowców kończy z poważnymi uszkodzeniami, ponieważ nie szanują swojego ciała, a jedynie traktują je jako środek do celu. W sporcie chodzi o twoją satysfakcję i twoje zdrowie, a nie o to, co inni pomyślą o tobie. Dlatego świetnym wyborem jest aktywność fizyczna nie wymagająca działań drużynowych, ani porównywania wyników z osiągnięciami innych osób.
Nie obawiaj się także tego, że aktywny tryb życia od razu oznacza przemienienie się w radykalną sportsmankę. Świetnym wyborem są ćwiczenia łagodne, nie powodujące ekstremalnych obciążeń, jak chociażby joga czy nordic walking. Dodatkowo, takie spokojne sporty bardzo pozytywnie odbiją się na stanie twojej psychiki, zrelaksują cię i wypełnią energią.

3. Zmień tryb życia. Dieta i aktywność to jedno, a twoja codzienność to drugie. Jeśli dzień w dzień, w każdej godzinie szkodzisz sobie, nie pomogą żadne zabiegi mające na celu dbanie o zdrowie. Zwracaj uwagę na to, czy wykonujesz rutynowe czynności z troską o swoje ciało. Jak wspominałem wcześniej – ciało to maszyna, którą należy użytkować zgodnie z instrukcją obsługi. O co w tym chodzi? Chociażby o to, aby siedzieć w odpowiedni sposób, aby nie czytać w niedoświetlonym miejscu, aby wietrzyć pomieszczenie, w którym się przebywa. To bardzo proste i oczywiste sprawy, niestety lekceważone przez większość z nas. Skutki widać – mnóstwo osób cierpi na przypadłości, których można uniknąć w bardzo łatwy sposób i których nabawiły się niejako na własne życzenie.

4. Dbaj o swoją psychikę. Człowiek to jedność złożona z dwóch części – z ciała i psychiki. Jedno oddziaływuje na drugie. Mawia się, że „w zdrowym ciele, zdrowy duch” i jest to bardzo trafne. Sprawnie funkcjonujący organizm jest siedliskiem sprawnie funkcjonującej osobowości. Pamiętaj jednak, że relacja ta zachodzi również w drugą stronę – zaniedbany umysł będzie ciągnął w dół ciało. Dlatego wprowadź w swoje życie coś, co mogę nazwać „higieną psychiczną”. Dbaj o jakość swoich emocji, unikaj tych negatywnych, afirmuj te pozytywne, naucz się radzić sobie ze stresem, rozpraszać go, ponieważ to istny zabójca!; w końcu – medytuj. Medytacja jest najdoskonalszą metodą dbania o kondycję psychiki. Mawia się, że jest ona dla umysłu tym, czy pielenie dla ogródka.

Cga800

Zamów dzisiaj i otrzymaj darmową wysyłkę i gwarancję satysfakcji.

50% Tylko dziś!
www.leczeniehemoroidow.com.pl www.pamiec.org www.rzesy.net